Al yoga er yoga. Der er mange typer, stilarter og traditioner hvoraf nogen kan være mere tiltrækkende og bedre for dig. Vi håber at denne enkle guide til “farverne” på YC er nyttig:

Hatha har flere betydninger hvoraf én er kraftfuld. Denne type af yoga dyrkes traditionelt som renselse, og det er end af de mest almindelige typer praktiseret nu om dage. Hatha yoga dækker klassiske asana (stillinger) som holdes i længere tid og oftest med fokus på præcis kropsstilling. Hovedvægten er på styrke, fleksibilitet, balance, koncentration, og åndedrætskontrol ved at indbygge dybere vejrtrækning, opmærksom tilstedeværelse og selvobservation. Lærerens planlagte sekvens af yogastillinger kan følge et bestemt tema eller have fokus på bestemte virkninger på eleven.

Hatha yoga timer kan også indeholde sekvenser af genopbyggende (“Restorative (ENG)”) stillinger: mere meditative stillinger ofte liggende eller støttet af yogaudstyr og som holdes i længere tid for optimalt udbytte. Genopbyggende stillinger er både behagelige og regenererende og kan hjælpe med at reducere stress og give en balance der er meget gavnlig i den travle hverdag og liv i det hele taget. Denne yogapraksis is mere stille og generat blidere, og er velegnet for såvel begyndere og viderekomne, da stillingerne giver hver elev mulighed for at erfare de mere subtile aspeketer og virkninger af yoga i en rolig atmosfære.

Læs mere på Wikipedia >> (ENG) og se også vores Links.

På YC finder du generelle Hatha yoga timer, og forskellige blide udgaver.

I denne kategori udbyder vi også Kundalini Yoga som også kaldes "yoga of awareness". Det er en praksis som tager alle otte lemmer af yogaen i brug. Det er en yogatype som benytter lette, enkle værktøjer til at balancere nervesystemet og lymfesystemet samt til at styrke krop og sind. Kundalini yoga anvender meditation, mantraer, fysiske øvelser og åndedrætsteknikker i utallige kombinationer. Denne yogaform har meget stigende popularitet internationalt på grund dens effektive virkning. De helende effekter af Kundalini yoga er blevet påvist ved mange forsøg på større hospitaler; til eksempel har flere svenske universitetshospitaler rapporteret om gode resultater med Kundalini yoga for hjertepatienter og efter hjerteanfald. "Kundalini" betyder bogstaveligt “hårlokken af den elskede.” Det er en metafor for den strøm af energi and bevidsthed som er i hvert enkelt menneske.

Den gule farve på YC markerer også den mere og mere populære Yin Yoga, der især har fokus på mindfulness. Det er en beroligende træning, der lader kroppen komme ind i en dyb oplevelse af afslapning og ro. Med ro i krop og sind skaber du restitution, større bevægelsesfrihed og bedre koncentration.
Du bliver guidet ind i stillingerne på gulvet med fokus på åndedrættet, stillingerne holdes afslappet i 3-5 min., hvor du opnår dybe og rolige stræk, der smidiggør muskler, led og bindevæv. Du får mulighed for at vende blikket indad for en stund, og vil opleve harmoni og frihed fra fysisk som psykisk stress. Alle kan deltage uanset form, kondition og helbred.


Iyengar yoga er navngivet efter grundlæggeren B.K.S. Iyengar og baseret på hans metode at lære hatha yoga på. Iyengar yoga er en mere “teknisk” form for hatha yoga. Elevere lærer korrekte kropstillinger og nyttig brug af yogaudstyr, hvor det er nødvendigt (tæpper, blokke, bælter, pøller og vægreb) for at øge virkningen af den enkelte stilling. Et andet karakteristisk træk ved Iyengar Yoga er at læreren er uddannet til at lave sekvenser af stillinger sådan at eleven kan følge effekter og læringspunkter gennem alle stillingerne i timen. Der er megen fokus og opmærksomhed på at integrere kroppen og sindet for at øge udholdenhed, styrke, fleksibilitet og balance. Et andet aspekt af denne type yoga er fokus på åndedrættet i stillingerne, og at dyrke den specielle yogagren med åndedrætskontrol (pranyama - se Hvad er yoga?) som en selvstændig praksis.

Yogacentralen er blevet designet specielt for og er udstyret med tanke på kvalitetsbevidste Iyengar lærere and elever.

Læs mere på Wikipedia >> (ENG) og se også vores Links.



Dynamisk Yoga som en fællesbetegnelse dækker over en fysisk krævende og på samme tid meditativ yogastil med en flydende sekvens af yogastillinger med åndedrætskontrol i modsætningen til hatha yogaen, hvor stillinger udføres en af gangen og uden en instrueret overgang. Dynamisk yoga udføres og læres under forskellige navne og “understilarter”:


Vinyasa, som betyder “at placere på en bestemt måde”, er et dynamisk system af yogastillinger som kobler åndedrættet til flydende bevægelse. Sekvensen af yogastillinger varierer man vil ofte omfatte solhilsner. En Vinyasa-praksis opbygger varme, udholdenhed, fleksibilitet, styrke og koncentration.

Power Yoga lægger, som navnet antyder, vægt på at vække både den indre og fysiske kraft til live, og da det er en dynamisk og krævende form er den ofte at finde på træningscentre eller i kombination med varme som i Hot Power Yoga (ikke Bikram der er en afart heraf og ikke omvendt). Stilen taler til såvel den øvede som den begyndende yogi og der tilbydes både tilpassede modifikationer og videreudviklende udfordringer. Fokus ligger på at opbygge styrke (både psykisk og fysisk) og udholdenhed, samtidig med der arbejdes intenst med at give slip og rense ud - sidstnævnte opnås blandt andet ved at opbygge en sund sved. Power Yoga består traditionelt set af en række Vinyasas (flow forløb eller små serier) funderet på Ashtanga ("8 lemmet") yoga sekvenser. Power yoga har således både rødder tilbage til Sri Krishnamacharya (forfaderen til Vinyasa og moderne vestlig yoga som vi kender den) og Pattabhi Jois (hans elev og manden bag Ashtanga systemet), men vandt især frem i USA og senere Australien i 1990'erne, hvorfra det har spredt sig til resten af verden. Udover den flydende asana (stilling) sekvensering, dyb afspænding og fysisk individuel justering kan der indgå elementer af pranayama (åndedrætsøvelser), lærddom fra yogisk filosofi, meditation og endda chanting. Power yoga er for dig der ønsker en tilbundsgående workout for krop og sjæl. 

Read more on Wikipedia >> (ENG)


Før-fødselshold / gravidhold
De prænatale timer er designet til at reducere smerter og ubehag, som kan komme i forbindelse med en graviditet. Timerne holdes i en givende og støttende atmosfære med fokus på åndedrætsteknikker og yogastillinger, der åbner hofterne og som forbereder kroppen på at føde.

Efter-fødselshold
Postnatale timer fokuserer på den nybagte mors behov; på visse hold kan du tage din baby med (YOJO Baby).

Pranayama e.g. “Relax & Breathe”, Meditation, Yoga Mindfulness, Anti-stress mv.
Se skemaet for sådanne lilla specialklasser og læs beskrivelserne på Yoganet.

I denne kategori er der også forskellige specialhold.


Mad.

Ikke en yogaart, men en essentiel del af Yogacentralen. Læs mere under Mad.



Her på YC kan du også tjekke beskrivelsen af hver klasse på Yoganet for at se om læreren har givet flere detaljer end ovenstående. Vi har klasser, der bærer de generelle navne ovenfor, og klasser med mere specialiserede navne.

                                                                                    Yoganet er også hvor du betaler og
                                                                                     tilmelder dig klasser og workshops:

Hatha
yoga

Iyengar
yoga

Special-
hold

>>

markeret et “eksternt link”, der åbner i et nyt vindue i browseren.

(ENG) står for at siden er på engelsk.

Dynamisk
yoga

Kundalini
yoga

Mad

Yin
yoga